avagy mire jó az a rengeteg szemét otthon

Hogy kerül a CD a sütőbe?

2015/04/21. - írta: Recycling.Blogger

Lassan a CD-től, mint adathordozótól is elbúcsúzhatunk, és ezzel rengeteg, lassan lebomló műanyagot hagyunk magunk után. Szomorú dolog ez a Földre nézve, de talán kevésbé szomorú, ha készítünk belőle valami szépet.

Miközben a kávéra kerestem a megoldást, eljutottam a műanyagokig, onnan pedig a CD-ből készíthető "üvegmozaik"-ig (így lehet naphosszat keresgélni a neten anélkül, hogy fizikailag bármit is csinálnánk.).
Hogy a nap ne teljen el eredmény nélkül, gondoltam kipróbálom.

vegso.jpg

Az elkészítése meglepően egyszerű. Nem kellenek hozzá különleges eszközök, csak egy nagyobb olló, egy sütő, alkoholos filc (de akár bele is karcolhatjátok a mintát, ha nincs otthon), ragasztószalag, ha szeretnétek leszedni az ezüstös hordozóréteget (én extra erős ragasztószalagot használtam, mert azt találtam itthon, de egy sima cellux is elég), és alkohol (vagy némi leleményességgel bármi, ami tartalmaz alkoholt).

Ha nem akarjátok leszedni a hordozóréteget, akkor nagyon gyorsan el lehet készíteni.

Ha esetleg fürdőszobát szeretnétek burkolni vele, akkor vághattok ki szabályos négyzeteket (igaz kell hozzá pár száz CD és rengeteg idő). Körülbelül 10-20 %-ot fog zsugorodni a sütőben. Én hasraütés-szerűen felrajzoltam egy akármilyen formát és azt vágtam ki. Nem érdemes nagyon bonyolult formát álmodni, mert a CD-t vágni azért elég izmos dolog.

img_20150420_121444.jpg

Ha kivágtátok, akkor tegyétek sütőpapírra vagy alufóliára, melegítsétek fel a sütőt 150 fokra, és tegyétek bele. Ha előmelegített sütőbe teszitek, akkor elég 5-10 perc, de ez nem feltétel. Sajnos a lüszteres szín eltűnik, de még így is jól néz ki szerintem.

Ha valamilyen színes mozaikot szeretnétek ezüstös szín élkül, akkor le kell szedni a hordozóréteget. Ez kb 5 percet vesz igénybe.
Először meg kell karcolni a CD szélét (mert a hordozóréteg a szélén van rögzítve) így:

cd1.jpg

Aztán mehet rá a ragasztószalag... (jól simítsátok rá!)

 cd2.jpg

... és a CD szélétől haladva húzzátok le.

cd3.jpg

Egy ilyen CD-t fogtok kapni:

cd4.jpg

Van rajta egy kékes-zöldes réteg, amit ha nem tetszik, akkor le tudjátok mosni alkohollal. Én nem találtam itthon, viszont volt ezer éve nem használt dezodorunk ( :-) ), úgyhogy azt fújtam rá, és egy vattapamaccsal átdörzsöltem. Tökéletesen működött.

cd6.jpg

Színezni állítólag akril festékkel vagy temperával lehet, viszont akkor kétszer annyi formát vágjatok ki, mert két réteg műanyag közé kell felkenni a festéket. Ha van otthon színes alkoholos filcetek, akkor rajzolhattok is az alsó rétegre. (A vastagabb műanyag miatt a sütőt melegítsük fel 200 fokra). Ez lesz az eredmény:

cd7.jpg

Az interneten több verzió kering. Láttam olyat, ahol vízfestéket is javasoltak, de szerintem az nem működik. Én ételfestékkel próbáltam, mert az volt hirtelen kéznél, de miután elpárolgott belőle a víz és olyan apró festékszemcsék maradnak a két műanyag lap között, hogy talán mikroszkóppal, ha láthatók.

Ha esetleg ékszer készítésen gondolkoztok, akkor azt javaslom, hogy lyukat csak a végén, a kész darabokra varázsoljatok, mert a zsugorodás és deformálódás miatt "összeforrhat", viszont a végén akár egy kisollóval is könnyen fúrhattok bele.

Jó kísérletezést!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://hasznositsd.blog.hu/api/trackback/id/tr617383244

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása