avagy mire jó az a rengeteg szemét otthon

Soha többé nem veszek WC-tisztítót!

2015/05/15. - írta: Recycling.Blogger

Nulla szemét projekt - Citrusok

ecet-citrus.jpgKörülbelül öt percig azt hittem, hogy hideg zsíroldót sem, de azért annyira nem hatásos.
Mióta az első fiam megszületett, próbálok minél kevesebb vegyszert tartani itthon. Egy csomó mindent sikerült már kiváltani, de azért időről időre rákényszerülök, hogy valamilyen brutális vegyszerre költsek. Mától kezdve két dologra biztos nem költök! WC tisztító (azért az "üvegét" megtartottam, mert a perem alá is be tudok jutni vele) és konyhai tisztító/fertőtlenítő.

 Amikor elkezdtem "öko" tisztítószereket kotyvasztani, tuti befutó lett az ecet. Vízkőoldó, zsíroldó, baktérium ölő, ruhapuhító és olcsó. Egy probléma van vele, a szaga, de én idővel megszoktam, ráadásul száradás után szerencsére nem lehet érezni. Kezdetben 10%-os ecetet vettem, de ma már csak az esszencia, ami a kosaramban landol. Kb. 3-4 liter havonta, de még így is megúszom maximum 800 Ft-ból az öblítő egy részét, a fürdőszoba, WC és konyhatakarítás nagy részét.
Két hete, amikor éppen mandarint majszoltam és nagyon nem akaródzott kidobni a héját, rákerestem, hogy mit lehetne vele csinálni és találtam egy fantasztikus receptet!

Az akármelyik citrus héját bele kell tenni egy befőttes üvegbe, felönteni ecettel, hogy ellepje és az egyik recept szerint két hétig, egy másik recept szerint egy hónapig állni hagyjuk, majd 1-1 arányban vízzel hígítjuk. (Én 1/3 víz 2/3 ecet hígítással használtam)
Én az első adagot egy hétig bírtam nem kipróbálni, de a második adagot már hagytam állni több, mint két hétig, viszont abba citromhéjat raktam, aminek valamiért nem volt olyan erős illata, mint a mandarinnak.

Mire lehet felhasználni?
Egyes oldalak szerint "all purpose", tehát általános tisztítószerként bárhova és bármilyen felületre, egy másik oldal szerint gránit felületre nem szabad, mert kimattul tőle (mint semmilyen citrusos tisztítószert vagy gyümölcsöt), egy harmadik szerint festett felületre nem szabad (feltételezem azért, mert a kioldódó illóolaj szétmarja a műanyagot).
Én első körben a WC tisztítására használtam, mert kezdett elharapózni a szag-kérdés, hiába próbálkoztam a bolti 5in1 tisztítószerrel, eredményesen. A szagért egyébként a keletkező húgykő a felelős, amit csak vízkőoldóval vagy, mint a teszt bizonyította, ecettel érdemes takarítani. Ez feloldja a húgykövet és a szag nem jön vissza egy héten belül.
Második körben befújtam vele a tűzhelyet (égetett zománc tűzhely), illetve a tűzhely fölött lévő savállót, amire ráfröccsent az olaj. Bevallom nem fűztem hozzá nagy reményeket, de gondoltam, hogy a mosószeres víznél hatékonyabb lesz. Hagytam dolgozni 2-3 percet és bevallom meglepődtem. Egy törlés elég volt a nem annyira friss (minimum 3-4 napos) ráfröccsent olajpöttyök eltávolításához. A ráégett olajat fellazítja ugyan, de inkább elkenődik a felületen, úgyhogy egy kis mosogatószer kellett az eltávolításához, de még így is elégedett voltam. A zománc felületet nem bántotta, úgyhogy erre is csak ajánlani tudom.
Tervbe vettem, hogy még a héten kipróbálom a színes ruhákhoz, mint öblítő, és szeretném még kipróbálni, mint ablaktisztító.

Kellemes takarítást!

Update:
Azóta kipróbáltam, mint "öblítő" és örömmel jelentem, hogy működik! Egy olyan narancsos ecetet használtam, amibe tettem szegfűszeget is (erről mindjárt írok még), és legnagyobb meglepődésemre enyhe süti illat lengte be a szobát. Az enyhe azt jelenti, hogy enyhe, tehát tizedannyira sem erős, mint egy öblítő ordító illata, hanem inkább a "hol sütnek sütit" illathoz közelít. Ez az illat prár napig száradás után is megmaradt, mígy az ecet szaga teljesen eltűnt a ruhákból.

A narancsos-szegfűszeges ecetről: Pár nappal azután, hogy ezt a bejegyzést megírtam, találtam az egyik amerikai blogon egy tovább gondolt receptet. Gyarkolatilag arról szólt, hogy a citrusokat bátran kombinálhatjuk bizonyos fűszerekkel, mint: fahéj, szegfűszeg, rozmaring, kakukkfű, menta. Az utóbbi háromból inkább frisset használjunk, mert úgy erőteljesebb az illata. Egy dologra figyeljetek még, hogy a citrom, lime, gapefruit húsát szedjétek le a héjról. Én ebből a narancs, mandarin, szegfűszeg kombinációt készítettem el, mert csak szegfűszegem volt otthon nem őrölt formában. Mint az előbb írtam, enyhe süti illata van, tehát tetszik. Nagyon szeretném még kipróbálni a lime+kakukkfű és grapefruit+menta kombót is, de erre lehet, hogy csak a következő télen kerül sor, mert itt a tavasz és a nyár, friss, házi, hazai gyümölcsökkel!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://hasznositsd.blog.hu/api/trackback/id/tr607460974

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása